MER FAKTA OM ORTOREXI

Från wikipedia.se


Ortorexi
betecknar en fixering vid en "hälsosam" livsstil, präglad av tex överdriven träning och nyttigt ätande. Ortorexi har likheter med och överlappar till viss del med ätstörningarna, framför allt Anorexia nervosa, men är mera att betrakta som ett överdrivet uttryck för rådande samhälleliga trender och värderingar. En ortorektikers mål är att vara den ultimata hälsosamma människan. Det blir oftast svårt för en ortorektisk individ att bibehålla ett normalt socialt liv eftersom de inte kan äta samma mat som sina vänner, måste träna ofta och ha kontroll över sin vardag.

Begreppet ortorexi myntades av amerikanen Steven Bratman i slutet av 1990-talet. Han åsyftade personer som hade fastnat i ett tvångsmässigt "hälsosamt" och oftast, men inte alltid, fettsnålt ätande och som ägnade sig åt överdriven fysisk träning.

Where the bulimic and anorexic focus on the quantity of food, the orthorexic fixates on its quality” - Steve Bratman.

Ortorexi är, till skillnad från de olika ätstörningarna (Anorexia nervosa, Bulimia nervosa och Ätstörning utan närmare specifikation), inte någon psykiatrisk diagnos och termen är inte etablerad inom psykiatrin. Ortorexi kan istället betraktas som en form av "träningsnarkomani", som i kombination med en strikt, "hälsosam" kosthållning kan gå så långt att situationen kan bli psykiskt ohanterlig och/eller fysiskt farlig för den enskilda individen. Tillståndet kan då övergå i ett diagnostiserbart psykiatriskt tillstånd, t.ex. en ätstörning.
Vad jag kan se är gränsen mellan ”normalt hälsotänkande” och en ortorektikers tänkande diffus. Jag menar, en elitidrottare MÅSTE ju träna flera pass om dagen och äta hälsosamt. Är alla elitidrottare ortorektiker då? Naaae.. Knappast, va? I så fall är det måååååånga som har ortorexi. Men det är väl när det går till överstyr med fettprocent, kaloriräknande och kompensationsträning som man kan få den benämningen. Och det är ju inte ens en psykisk sjukdom som Anorexi/Bulimi, utan det är mer ett uttryck, vad jag kan förstå det som. Gränsen mellan ortorexi och anorexi kan ju också disskuteras. Anorektikern vill bli size-0, medans ortorektikern vill bara bli hälsosam.
Och jag vet att jag inte stämmer överrens med ortorektikerns tänkande att de inte vill gå ner i vikt. Men när jag väl ser vältränad ut vill jag ju inte gå ner ytterligare till size-0. Så jag har varken "ren" anorexi eller ortorexi.. Jösses, vilket svammel egentligen. Men jag tror ni har fattar poängen!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag förstår vad du menar! Man är någonstans därimellan liksom, inget stämmer till 100%. Jag vill ju väga 45-46, men jag vill träna mej ner i vikt istället för att svälta mej :)

2011-07-22 @ 16:57:14
URL: http://Thinforinfinity.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0